

Improving the properties of mobile sands with modified connectors based on local raw materials
https://doi.org/10.17073/1683-4518-2024-5-100-109
Abstract
In this article, studies have been conducted to reduce the overflight of sand by roads and railways in desert areas, and to increase the resistance of the sand surface to deflation, wind and water erosion. In order to improve the balance of the transport infrastructure and increase the dynamics of activity, some binders have been obtained. The resulting binder (HYPANE) based on hydrolyzed polyacrylonitrile is produced by Navoiazot JSC, and SKM-1 based on phosphogypsum waste is produced by Maxam-Ammophos JSC and SKM-2 based on phosphorized lignosulfonate. A polymer binder additive was sprayed onto the sand surface in different concentrations and the wind resistance of the resulting protective layer on the sand surface in a wind tunnel proposed by Froude was investigated. The established experiments revealed the maximum value of the required plastic strength (Рm ≥ 2.5‒2.7 kPa) of the protective coating, the consumption of hardening polymer solutions to achieve this strength (l/m2 ). The optimal consumption of the binder SKM1 is 4 l/m2 . For the binder SKM-2, it was 2‒3 l/m2 , and for the HYPANE solution 5 l/m2 . Due to changes in the humidity of the synthesized binders on the surface of the sand, the process of absorption and hydration of the binders SKM-1 and SKM-2 in the sand-water system occurs. Thus, a durable material has been obtained, which has a positive effect on the formation of a dense protective layer on the sand surface.
About the Authors
S. I. AkhmedovRussian Federation
Kh. M. Saburov
Russian Federation
A. U. Auesbaev
Russian Federation
References
1. Мирахмедов, М. Основы методологии организации пескозакрепительных работ и защита природнотехнических объектов от песчаных заносов : монография / М. Мирахмедов. ― Ташкент : ТАСИ, 2008. ― 248 с.
2. Музаффарова, М. М. Совершенствование способов закрепления подвижных песков промышленными отходами : материалы III Международной научнопрактической конференции / М. К. Музаффарова, М. М. Мирахмедов. ― СПб. : Санкт-Петербургский гос. ун-т путей сообщения, 2012. ― 117 c.
3. Бровко, И. С. Закрепление подвижных песков в пустынной местности Южного Казахстана / И. С. Бровко, К. С. Байболов, Б. Б. Ахмет, Е. И. Бровко // Вестник науки Южного Казахстана. ― 2018. ― № 4 (4). ― С. 62‒66.
4. Сабуров, Х. М. Эффективное закрепление подвижных песков вяжущими материалами местного производства / Х. М. Сабуров // Булатовские чтения. ― 2020. ― Т. 5. ― С. 256, 257.
5. Кулдашова, Ш. А. Стабилизaция подвижных песков осушенного дна Аральского моря / Ш. А. Кулдашова, Б. А. Жумабаев, А. А. Агзамходжаев // Узбекский химический журнал. ― 2014. ― № 4. ― C. 58‒61.
6. Кулдашова, Ш. А. Разработка технологии стабилизaции подвижных песков осушенного дна Аральского моря комплексными химическими реагентами : дис. … д-ра хим. наук. ― Ташкент, 2019. ― 56 с.
7. Арипов, Э. А. Химическая мелиорaция подвижных песков / Э. А. Арипов, Б. Н. Нуриев, М. А. Аразмуродов ; под ред. акад. К. С. Ахмедова. ― Ашхабад : Ылым, 1983. ― С. 85‒87.
8. Mirakhmedov, Mahamadzhan. Expansion of a scope of methods of protection of the railways from entering by sand / Mahamadzhan Mirakhmedov, Mahamadzhan, Mauzhuda Muzaffarova // Transport problems. ― 2018. ― Vol. 8, issue 2. ― P. 55–59.
9. Сабуров, Х. М. Технология применения и улучшения свойств подвижных песков с модифицированными соединителями на основе местного сырья : дис. … PhD техн. наук / Cабуров Хурсаид Мамбетсамлийевич. ― Ташкент, 2021. ― 133 с.
Supplementary files
For citation: Akhmedov S.I., Saburov K.M., Auesbaev A.U. Improving the properties of mobile sands with modified connectors based on local raw materials. NOVYE OGNEUPORY (NEW REFRACTORIES). 2024;(5):100-109. https://doi.org/10.17073/1683-4518-2024-5-100-109
Refbacks
- There are currently no refbacks.