Tribological properties of pyrolytic carbon in high-speed tests


https://doi.org/10.17073/1683-4518-2020-1-71-75

Full Text:




Abstract

The friction units of modern power turbines require the use of special materials with a stable and low coefficient of friction in extreme conditions. The most successfully used for these purposes are antifriction carbon-graphite materials, in particular isotropic pyrolytic carbon. It is established that isotropic pyrolytic carbon has a lower friction coefficient and wear rate than ATG-S antifriction graphite. Based on the analysis of the microstructure and fractograms of wear traces, it was suggested that the difference in the tribological behavior of materials is caused by various mechanisms of material destruction. It is also shown that isotropic pyrolytic carbon tends to decrease the wear rate and friction coefficient with increasing density. Ill. 7. Ref. 10. Tab. 1.

About the Authors

V. A. Khorev
ООО «Вириал»; ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный технологический институт (технический университет)»
Russian Federation


V. I. Rumyantsev
ООО «Вириал»
Russian Federation


G. A. Ponomarenko
ООО «Вириал»
Russian Federation


A. S. Osmakov
ООО «Вириал»
Russian Federation


V. N. Fischev
ФГБОУ ВО «Санкт-Петербургский государственный технологический институт (технический университет)»
Russian Federation


References

1. Паровай, Е. Ф. Актуальные проблемы надежности узлов трения газотурбинных двигателей / Е. Ф. Паровай, И. Д. Ибатуллин // Вестник СГАУ. ― 2015. ― № 2/3. ― С. 375‒383. DOI:10.18287/2412-7329-2015-14-3-375-383.

2. Елисеев, Ю. С. Неметаллические композиционные материалы в элементах конструкций и производстве авиационных газотурбинных двигателей / Ю. С. Елисеев, В. В. Крымов, С. А. Колесников, Ю. Н. Васильев. ― М. : МГТУ им. Н. Э. Баумана, 2007. ― 368 с.

3. Чичинадзе, А. В. Трение, износ и смазка (триболо гия и триботехника) / А. В. Чичинадзе, Э. М. Берлинер, Э. Д. Браун [и др.] ; под общ. ред. А. В. Чичинадзе. ― М. : Машиностроение, 2003. ― 576 с.

4. Дроздов, Ю. Н. Обобщенные характеристики для определения ресурса по износу технической керамики / Ю. Н. Дроздов, В. А. Надеин, Т. М. Савинова // Тре ние и износ. ― 2008. ― Т. 29, вып. 1. ― С. 22‒28.

5. Ткаченко, С. Н. Поверхностное легирование деталей из углерод-углеродистых композиционных материалов для авиационной промышленности с целью повышения жаростойкости / С. Н. Ткаченко // Вісник двигунобудування. ― 2014. ― № 1. ― С. 147‒151.

6. Румянцев, В. И. Изотропный пироуглерод как наноструктурированный композиционный материал / В. И. Румянцев, А. С. Осмаков, А. Е. Кравчик, Н. М. Радциг // Электронный научно-технический журнал «Новости материаловедения». ― 2013. ― № 1. ― С. 2.

7. Xiao, J. Anisotropic friction behavior of highly oriented pyrolytic graphite / J. Xiao // Carbon. ― 2013. ― № 65. ― P. 53‒62. DOI:10.1016/j.carbon.2013.07.101.

8. Нешпор, В. С. Структура и физические свойства разновидностей пирографита // Химическое газофазное осаждение тугоплавких неорганических мате риалов / В. С. Нешпор. ― Л. : ГИПХ, 1976. ― С. 32‒63.

9. Антипов, Ю. В. Машиностроение. Т. II-4. Энциклопедия. Неметаллические материалы / Ю. В. Антипов, П. Г. Бабаевский, Ф. Я. Бородай [и др.] ; под ред. А. А. Кулькова. ― М. : Машиностроение, 2005. ― C. 219‒230.

10. Семенов, А. П. Высокотемпературные твердые смазочные вещества / А. П. Семенов // Трение и износ. ― 2007. ― Т. 28, вып. 5. ― С. 525‒538.


Supplementary files

For citation: Khorev V.A., Rumyantsev V.I., Ponomarenko G.A., Osmakov A.S., Fischev V.N. Tribological properties of pyrolytic carbon in high-speed tests. NOVYE OGNEUPORY (NEW REFRACTORIES). 2020;(1):71-75. https://doi.org/10.17073/1683-4518-2020-1-71-75

Views: 597

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 1683-4518 (Print)